זהו קורס הכנה לבגרות בביולוגיה המיועד לתלמידי כיתות י’-י”ב, שבחרו ללמוד ביולוגיה כמקצוע בחירה, ולמוריהם.
הלמידה בקורס מעודדת חשיבה ברמה גבוהה ומכינה את התלמידים לבחינת הבגרות בביולוגיה. הקורס מגוון ועשיר בחומרים גרפיים אינטראקטיביים, בסרטונים, בשאלות תרגול ובמשוב עצמי.
בקורס נלמדים הנושאים באקולוגיה לבגרות-
הכרות עם הסביבה האביוטית והביוטית
מעברי חומרים ואנרגיה-יחסי הגומלין בין היצורים לבין סביבתם- נובעים מכך שכל היצורים החיים זקוקים לקיומם לחומרים, לאנרגיה ולתנאי גידול. היצורים קולטים חומרים ואנרגיה מהסביבה ופולטים לסביבה חומרים ואנרגיית חום. הביוספרה היא מערכת אקולוגית פתוחה לאנרגיה, אך היא מערכת סגורה מבחינת החומרים שבה.
יחסי גומלין- גודל האוכלוסיות ויחסי של המינים השונים בטבע מושפע מהמשאבים ומהתנאים שבסביבתם וגם מיחסי הגומלין המתקיימים בין פרטים באותה אוכלוסייה (בעיקר תחרות) ומיחסי הגומלין בין פרטים השייכים לאוכלוסיות שונות כמו יחסי הזנה וטריפה, יחסי תחרות ויחסי שיתוף (סימביוזה לסוגיה).
התאמות-אחת התופעות המעניינות הנגלות לעיני המתבונן בסביבה היא ההתאמה של היצורים, במבנה ובאורח החיים, לתנאים בסביבתם וליצורים שעמם הם מקיימים יחסי גומלין.
אבולוציה- התאמות אילו הם תוצאה של תהליכים אבולוציוניים שהתקיימו במהלך העידנים ונמשכים גם כיום.
מעורבות האדם- כיום ניכרת מאוד ההשפעה של מעורבות האדם בטבע הגורמת לשינויים בסביבה. בשנים האחרונות מעוררת מעורבות האדם בטבע בעיות ודילמות חברתיות ואתיות ומחייבת אימוץ התנהגויות שמבוססות על גילוי אחריות כלפי הסביבה וכלפי הדורות הבאים.
הכנה לסיור אקולוגי
ד”ר שדה היא מנהלת תחום דעת (מפמ”ר) ביולוגיה במשרד החינוך. בעלת תואר ראשון בביולוגיה ותואר שני בבוטניקה מהאוניברסיטה העברית ותואר שלישי בהוראת המדעים מאוניברסיטת בר אילן. בעבר שימשה שבע שנים מפמ”ר מדעי הסביבה. קודם לכן הייתה מורה לביולוגיה ולמדעי הסביבה בקריית חינוך אורט יד לבוביץ’. שימשה מנחה לביולוגיה, שותפה לפיתוח יחידת הביוסיור, יחידות “הסדנה הסביבתית”, ולכתיבת כמה ספרי לימוד: “מזרע לזרע”, “ביוטכנולוגיה, סביבה ומה שביניהן” ועוד.
רות אברהם בעלת תואר ראשון במדעי החיים ותואר שני בהוראת המדעים מטעם אוניברסיטת תל אביב. גימלאית. בעבר מורה לביולוגיה ורכזת מקצוע בתיכון כצנלסון, כפר סבא. רכזת אולימפיאדת החקר לביולוגיה במשך 8 שנים (כולל כתיבת כל השאלות לשלבים השונים של התחרות). חברת צוות בפרוייקט כתיבת ספר לימוד לחטיבת ביניים באוניברסיטת בר אילן. חברת צוות בועדה לכתיבת בחינות בגרות בביולוגיה במשך כעשרים שנה, ויו”ר הוועדה במשך שש שנים.
ד”ר חורש הוא מורה לביולוגיה ורכז מקצוע בתיכון הראשונים בהרצליה. מפתח ומוביל התכנית היחודית בביולוגיה – “ביולוגיה חוקרת”. בעל תואר ראשון .B.Sc בביולוגיה, תואר שני .M.Sc במסלול למערכות אקולוגיות ותואר שלישי, .Ph.D בביוכימיה מאוניברסיטת תל אביב. כמו כן בעל פוסט דוקטורט בביולוגיה מולקולרית והנדסה גנטית מטעם אוניברסיטת וויומינג בארה”ב. מתמחה בכתיבת תכניות לימודים, ייעוץ מדעי ופיתוח מעבדות חקר במסגרת המרכז לתמיכה במעבדות הביולוגיה, אוניברסיטת בר אילן. מרכז קהילת מורי ביולוגיה באזור המרכז ומדריך מורים בהשתלמויות שונות, כולל במדעי הסביבה ובהוראת סיורים אקולוגיים
ד”ר פרחי וקסמן היא מורה ורכזת מגמת ביולוגיה בתיכון שמעון בן צבי בגבעתיים, מדריכה ארצית בביולוגיה וסגנית מנהלת אקדמית של המרכז לפיתוח ותמיכה במעבדות הביולוגיה בבתי הספר, הפקולטה לחינוך, אוניברסיטת בר־אילן. בעלת תואר ראשון במדעי החיים מאוניברסיטת בר־אילן, תואר שני במחלקה לביולוגיה מהאוניברסיטה העברית בירושלים במסלול להוראת הביולוגיה, ותואר שלישי בהוראת ביולוגיה מאוניברסיטת בר־אילן. בעלת ניסיון עשיר בפרויקטים בינלאומיים בהוראת הביולוגיה, כולל כתיבת שאלות לתחרות אולימפיאדת החקר בביולוגיה. ד”ר וקסמן חוקרת בתחום הוראת המדעים ומדעי המוח.
בעלת תואר ראשון בביולוגיה מהאוניברסיטה העברית ותואר שני מאוניברסיטת בן גוריון. מורה ורכזת ביולוגיה בבית הספר התיכון בקבוצת יבנה ומנחה לביולוגיה