הרפואה בשואה ואחריה אינה הסטוריה בת יותר מ-80 שנה, אלא נושא רלוונטי לימינו ולעתיד.
ההתפתחות המוסרית של כל איש מקצוע, קל וחומר של רופאה או אח, חייבת להיות מבוססת על הכרת התרחיש הגרוע ביותר שידעו מקצועות הבריאות מעולם: מעורבות רופאים ורפואה ברצח עם, השואה.
בקורס נעסוק בצד האפל ובצד המואר של הרפואה בשואה:
נבחן כיצד הועמדה המערכת המדעית והרפואית לרשות מעשי הרצח וההשמדה של גרמניה הנאצית, את שיתוף הפעולה ההדוק והתרומה הייחודית של הממסד המדעי והרפואי למערכות השלטון וההידרדרות המוסרית שחלה בגרמניה הנאצית. נדון לא רק בהיבטים ההיסטוריים או הפסיכולוגיים, אלה גם, ובעיקר, בשאלת החד פעמיות: האם שיתוף פעולה זה היה ייחודי לנקודה אחת בזמן ובמקום, או שמא מה שקרה ב”פלנטה האחרת” (יחיאל דינור – ק. צטניק), יכול להתרחש שוב, בפלנטה שלנו.
הקורס יחשוף גם את הצד המואר של השואה: כיצד רופאות, רופאים ואחיות יהודים ושאינם יהודים, פעלו בחרוף נפש בגטאות ובמחנות ומה אנחנו יכולים ללמוד מגבורתם.
פרופ’ שמואל רייס הוא רופא משפחה ותיק, מנהל אקדמי של המרכז לחינוך רפואי של הפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית, יו”ר שותף של כוח המשימה של ה-Lancet על שואה ורפואה. מחברם של יותר מ-150 מאמרים ופרקי ספרים ברפואה , יועץ ומורה בתחומים רבים ומגוונים בחינוך רפואי בארץ ומחוצה לה.
ד”ר מיכל רמות עומדת בראש היחידה להוראה מקוונת של האוניברסיטה העברית בירושלים. בנוסף, מרצה לביולוגיה ולהוראת מדעים. לפני תפקיד זה עסקה במחקר אקדמי: מחקר במעבדה הארצית לנגיפים, במעבדה לחקר הסרטן ובמעבדה לאקולוגיה ימית באוניברסיטת בר-אילן. בנוסף בוגרת לימודי תעודה בהדרכה והנחייה בהכשרת מורים במכון מופ”ת.
ד”ר מיכאל ביגל הוא במאי, עורך ומפיק סרטים דוקומנטריים וחינוכיים. עד היום ביים וערך מעל 800 סרטים וסרטונים. עד סוף שנת 2020 היה במשך 28 שנה מנהל של היחידה למולטימדיה בהוראה של הפקולטה לרפואה של האוניברסיטה העברית בירושלים. ד”ר ביגל הוא בעל דוקטור בביוכימיה של האוניברסיטה העברית ובוגר בקולנוע של בית הספר לאמנות קמרה אובסקורה.
עורכת וידאו ראשית וצלמת וידאו ביחידה להוראה מקוונת באוניברסיטה העברית – בוגרת בצלאל במחלקה לאמנויות המסך ב- 2017. בעלת ניסיון בבימוי, צילום ועריכה בתחומים של קולנוע נסיוני, דוקומנטרי, וידאו ארט וסרטים קצרים.
אני מעצב הלמידה ביחידה להוראה מקוונת באוניברסיטה העברית. יש לי ניסיון רב בתחום עיצוב הלמידה. במסגרת תפקידי אני מסייע בפיתוח הקורסים המקוונים משלב הפיצוח, הפיתוח והעלאת הקורס לפלטפורמות השונות.