Language Select
Language Select
Sign In \ Sign Up
Sign In \ Sign Up
Catalog
Catalog
Contact Us
Contact Us

מבוא לפילוסופיה של החינוך

יסודות הפילוסופיה כשער לחינוך הומניסטי וטיפוח האדם המעצב את גורלו. נלמד יחד, בסיוע גדולי ההוגים בהיסטוריה, על הדרכים שבהם כל אדם יכול להרחיב את אנושיותו ולתת משמעות לחייו, ובמיוחד על אלה שראויים להיות מחנכים לילדינו: אוהבי תרבות, אוהבי ילדות, ובאישיותם המיוחדת נעשים גשר דיאלוגי ורב-השראה בין שניהם.
icon-degrees
Course
icon-price
Free
long course
3 Hours Per Week | 12 Weeks
VOD Course
VOD Course
video play

What Will You Learn

  • נושא עיקרי: פילוסופיה
  • נושא נוסף: חינוך הומניסטי
  • נושא נוסף: תרבות

Description

הקורס “מבוא לפילוסופיה של החינוך” של מכללת סמינר הקיבוצים מבקש לזמן ללומדים תשתיות ידע בהגות החינוכית לאורך הדורות ולטפח חשיבה מושכלת, ערכית וביקורתית כאזרחים בחברה המודרנית בכלל וכאנשי חינוך בפרט. נבחן יחד תפיסות שונות של טבע האדם, מגוון השקפות עולם, סולמות ערכים, אידיאלים חינוכיים, דפוסי אופי רצויים, ואת התמורות הנדרשות לשם צמצום הפער בין החברה המצויה לחברה הראויה.
הקורס פותח שער למסורות הדעת והדיון בתחום מחשבת החינוך. נכיר את ההוגים המרכזיים והסוגיות המרכזיות בתחום הפילוסופיה של החינוך, ואגב כך נפתח גישה ביקורתית לחיים בכלל ולחינוך בפרט, נטפח השקפת עולם חינוכית, נבחן דגמים של אנושיות במיטבה – והכול מתוך דבקות באידיאלים המאתגרים של האמת, ההיגיון וההגינות.
הקורס שם דגש על תפיסת האדם כמעצב פעיל של גורלו ועל המחנך כגורם מכריע בקביעת מטרות החינוך ומימושן. רוח הדברים והמטלות המשולבות בקורס מכוונות לעודד אתכם לחשוב בצורה עצמאית ולגבש עמדות משלכם; לסגל לעצמכם את נקודת הראות הפילוסופית, שעניינה מצד אחד להעשיר את החיים ביסודות של אמת, צדק ויופי, ומצד שני להקפיד על מודעות רפלקטיבית וביקורתית בכל הנוגע למשמעותם, לתקפותם ולערכם של הדברים.

הקורס בנוי משלושה מרכיבים מרכזים היוצרים את חוויית הלימוד:

  • המרכיב הראשון הוא בעל אופי אנליטי-מושגי העוסק: (א) בהבחנה של המעשה החינוכי מדרכי השפעה אחרות כגון הוראה, אינדוקטרינציה, סוציאליזציה, הכשרה מקצועית ותעמולה; (ב) בהבחנת הפילוסופיה החינוכית מתחומי הסוציולוגיה של החינוך והפסיכולוגיה של החינוך; (ג) בהבחנת השיח התיאורי-ניטרלי מהשיח הנורמטיבי-שיפוטי; (ד) ובהבחנת ההגות האקדמית הפילוסופית מחשיבה מיתולוגית, דתית, אידאולוגית ומדעית-אמפירית.
  • המרכיב השני עוסק בהגות הפילוסופית, האתית והחינוכית של הבולטים בהוגי החינוך בהיסטוריה של התרבות המערבית, מסוקרטס ועד ההוגים של ימינו. הדיונים מעוגנים בטקסטים של ההוגים השונים, מחוברים להקשר ההיסטורי ורלוונטיים לחברה שאנחנו חיים בה – הן במובנים החברתיים-תרבותיים הן במובנים של יישומים חינוכיים בפרקטיקות עכשוויות.
  • המרכיב השלישי של הקורס הוא סוגיות מרכזיות בחינוך בן זמננו, כגון: אתיקה מקצועית וחינוך מוסרי, פיתוח חינוכי באמצעות האומנויות ומגמות עכשוויות בחינוך ההומניסטי.

אופן הלמידה בקורס:
הלמידה בקורס היא למידה פעילה. כל יחידת לימוד מכוונת אל מטלה, פעילות או דיון בקהילת הלומדים שאליהם תגיעו בעקבות הרצאות קצרות, טקסטים ממקורות שונים ומגוונים וסרטונים מלווים. תהליך הלמידה ידרוש מכם כישורי חשיבה, רגישות, דמיון, ביקורת, פרשנות ואמפתיה, שהם ממילא הכישורים הנחוצים לעבודתו של המורה, וגם לכל אדם בחברה המודרנית

  • Main Academic Institution
    Main Academic Institution:
  • Price
    Price:
    Free
  • Pace
    Pace:
    עצמי
  • End Date
    End Date:
    31/12/2023
  • Duration
    Duration:
    3 Hours Per Week | 12 Weeks
  • Course Language
    Course Language:
    עברית
  • Course Subtitles Language
    Course Subtitles Language:
    עברית
    אנגלית
    ערבית
  • Certificate
    Certificate:
    אין תעודה
  • Academic Credit
    Academic Credit:
    ללא קרדיט אקדמי
  • Prior Knowledge
    Prior Knowledge:
    No Prior Knowledge
Let's Share This
לינקדאין
פייסבוק

Course Staff

יובל איתן

עוזר הוראה
Kibbutzim College of Education

יובל הוא דוקטורנט לפילוסופיה באוניברסיטת תל אביב. מחקרו עוסק במושג האושר והאותנטיות בהגות המודרנית.

פרופ’ נמרוד אלוני

מרצה
Kibbutzim College of Education

פרופ’ אלוני התמחה בתחום הפילוסופיה של החינוך באוניברסיטת קולומביה בניו יורק, והוא מלמד בה גם היום. פרופ’ אלוני הוא ממובילי החינוך המתקדם וההומניסטי בארץ.