שינוי שפה
שינוי שפה
התחברות \ הרשמה
התחברות \ הרשמה
קטלוג
קטלוג
צור קשר
צור קשר

מזווית אחרת: פרקטיקות להוראת מתמטיקה

מה אנחנו יודעים על איך תלמידים לומדים מתמטיקה? ואיך זה בא לידי ביטוי בהוראה שלנו? בקורס הזה נתייחס ללמידת מתמטיקה ולהוראתה מזוית אחרת - נכיר את התאוריה הקומוגניטיבית (תקשורתית) ללמידת מתמטיקה ונלמד פרקטיקות הוראה ששמות את הלמידה והתלמידים במרכז.
icon-degrees
icon-price
long course
4 | 7
video play

  • הכרות עם התאוריה הקומוגניטיבית (התקשורתית) ללמידת מתמטיקה ולמידה של מערכת המושגים המרכזית שלה.
  • הכרות עם פרקטיקות לפיתוח שיח מחויב בכיתה
  • הכרות עם פרקטיקות להובלת דיונים עשירים במתמטיקה
  • הכרות עם פרקטיקות ליצירת מעברים קריטיים במתמטיקה - הוראה המעודדת למידה ברמת על

במסגרת קורס זה נכיר פרקטיקות להוראת מתמטיקה ששמות את הלמידה ואת הלומדים במרכז תהליך ההוראה-למידה. לשם כך, נלמד תחילה על תהליכי למידת מתמטיקה של תלמידים – ילדים צעירים ובוגרים. תהליכי הלמידה שנכיר מתבססים על התאוריה הקומוגניטיבית (התקשורתית) לחקר למידת מתמטיקה, שהיא תאוריה סוציו-תרבותית, שמתייחסת למתמטיקה כאל סוג של תקשורת ולכן ללמידת מתמטיקה ככוללת שינוי ושיפור של התקשורת המתמטית של הלומדים. במהלך הקורס נתבונן בסרטונים בהם ילדים לומדים, ונשאל את עצמינו – מה הילדים מנסים לעשות? התייחסות לשאלה זו תעזור לנו לזהות את תהליכי הלמידה של התלמידים. מכאן, נבחן את פרקטיקות ההוראה שבעזרתן אפשר לקדם את התלמידים מהמקום שבו הם נמצאים.

במהלך הקורס נכיר פרקטיקות הוראה שונות שמזמנות לתלמידים הזדמנויות למידה מגוונות: נלמד איך לעודד את התלמידים להתמודד עם בעיות מתמטיות שלא בהכרח יש להם פרוצדורה מוכנה כדי לפתור אותן; איך להוביל דיונים עשירים במתמטיקה שמטרתם לפתח רעיונות מתמטיים חדשים, על ידי קישור בין רעיונות מתמטיים שונים שהתלמידים מעלים; איך ליצור בכיתה שיח מתמטי מחויב – מחויב הן למתמטיקה והן לשאר הלומדים בכיתה, אשר יעודד את התלמידים לקחת אחריות על הלמידה שלהם; נלמד לזהות גם מצבים שבהם התלמידים לא יכולים להמשיך ולהתמודד בעצמם דרך משימות או למידה עצמית ושיתופית, ונבחן מה תפקיד המורה במצבים כאלה. למצבים אלה אנחנו קוראים – “מעברים קריטיים” במתמטיקה.

בקורס נתייחס לאופי המיוחד של עצמים מתמטיים כמו מספר או פונקציה, עצמים שאין להם קיום פיזי בעולם, ולקשיים שתלמידים חווים בשל אופיים המיוחד של עצמים אלה. נכיר את מעגל הקסמים הריטואלי, שלפי התיאוריה הקומוגניטיבית, אחראי במידה רבה על קשיי הלמידה של התלמידים.

לינקדאין
פייסבוק

פרופ’ טלי נחליאלי

מרצה
המרכז האקדמי לוינסקי-וינגייט

בעלת תואר שלישי בחינוך מתמטי מאוניברסיטת חיפה. עוסקת בהכשרת מורים למתמטיקה במכללת לוינסקי לחינוך. עומדת בראש התוכנית לתואר שני בחינוך מתמטי בעידן הדיגיטלי במכללת לוינסקי לחינוך. עוסקת במחקר המתמקד בניתוח השיח המתמטי בשיעורי מתמטיקה (בבית הספר ובתוכניות להכשרת מורים) כדי ללמוד על תהליכי למידת מתמטיקה והוראתה. שותפה להובלת קהילות מחשב”ה (מהלכים מעודדי חשיבה בהוראת המתמטיקה) שכולל הוראה של פרקטיקות להובלה של דיונים עשירים במתמטיקה בחטיבת הביניים. הובילה את פרויקט פרקטל: פרקטיקות להוראת מתמטיקה ופיסיקה בבית הספר העל-יסודי.

ד”ר עירית לביא

מרצה
אורנים המכללה האקדמית לחינוך והוראה

עירית לביא, בעלת תואר שלישי בחינוך מתמטי מאוניברסיטת חיפה. עוסקת בהכשרת מורים למתמטיקה במכללת אורנים. במקביל, עוסקת במחקר המתמקד בניתוח השיח המתמטי בשיעורי מתמטיקה (אצל ילדים צעירים, בבית הספר ובתוכניות להכשרת מורים) כדי ללמוד על תהליכי למידת מתמטיקה והוראתה. בעבר היתה מורה ומדריכת מורים למתמטיקה, ומחנכת בבית הספר היסודי. שותפה להובלת מחקר במסגרת פרויקט המרא”ה (הערכת מעצבת – רואים את התמונה) סביבה להערכה מעצבת במתמטיקה בין היתר בבתי הספר היסודיים. בעבר, ניהלה את המעבדה לחשבון של אוניברסיטת חיפה ואת מרכז המורים הארצי למתמטיקה בחינוך היסודי.