שינוי שפה
שינוי שפה
התחברות \ הרשמה
התחברות \ הרשמה
קטלוג
קטלוג
צור קשר
צור קשר

המוח – המכונה המופלאה מכולן

המוח הוא התוצר המורכב ביותר שיצרה האבולוציה. המוח מגדיר את מי שאנחנו, מהצעדים הראשונים שלנו כתינוקות ועד למחשבות הכי עמוקות שלנו. בזכותו יש מוסיקה וגם כדורגל. המחקר החדשני בעשורים האחרונים מאיר את הקשר בין מבנה המוח לבין תפקוד, התנהגות וקוגניציהה
icon-degrees
קורס
icon-price
חינם
long course
4 שעות בשבוע | 8 שבועות
video play

מסלול קבלה חכם

קורס זה משתתף במסלול הקבלה החכם המאפשר קבלת קרדיט אקדמי וקבלה לאוניברסיטה ללא פסיכומטרי.
לפרטים נוספים על מסלול הקבלה החכם, ועל הרשמה לבחינה.

*מסלול הקבלה החכם והבחינות החיצוניות מיועדים רק למועמדים שטרם החלו ללמוד באוניברסיטה.

מה נלמד?

  • תאי עצב (נוירונים) והתקשורת ביניהם – חלקי הנוירון, שינויים במתח החשמלי של התא, פוטנציאלי פעולה, מעברי אותות כימיים (נוירוטרנסמיטורים) בין נוירונים
  • נוירואנטומיה בסיסית – חומר אפור מול חומר לבן, האבולוציה של המוח, השוואה של בע"ח שונים אל מול המוח האנושי, מה מיוחד במוח שלנו? אזורי תפקוד מרכזיים במוח האנושי (תנועה, חישה, שפה וכו')
  • תפקוד מוחי – חושים שונים (ראיה, שמיעה, ריח), תנועה (הפעלת שרירים), קבלת החלטות וגמול
  • מחלות נוירודגנרטיביות – הפרעות פיזיולוגיות וקוגניטיביות מרכזיות, השפעות פרמקולוגיות (אופיואידים, סמים)
  • קוגניציה והתנהגות – קידוד עצבי של התנהגות, למידה, ניווט, קוגניציה גבוהה יותר, מודעות

תיאור ארוך

המוח הוא התוצר המורכב ביותר שיצרה האבולוציה. המוח מגדיר את מי שאנחנו, החל בצעדים הראשונים שלנו כתינוקות וכלה במחשבות העמוקות שלנו. בזכותו יש מוסיקה וגם כדורגל. הפעילות הנוירונלית והמבנה של המוח ושל מערכת העצבים מאפשרים את אלה וגם אחראיים על כשלים של המערכת, כמו למשל במקרים של מחלות שונות. המחקר החדשני בעשורים האחרונים מאיר את הקשר בין מבנה המוח לבין תפקוד, התנהגות וקוגניציה.

בקורס הזה נלמד להכיר את המוח על כל גווניו – מהנוירונים הבודדים ועד למבנה המוח כולו. נחשף למנגנונים השונים העומדים מאחורי פעילות המוח וההתנהגות שלנו, וננסה לענות על השאלה שמעסיקה חוקרי מוח כבר שנים – מה הקשר בין מבנה המוח לתפקודו?

נדבר על מבנה המוח, תקשורת בין נוירונים ותהליכי החישה. משם נמשיך לתחומים הקוגנטיביים של למידה, זכרון והתנהגות ונלמד על מחלות ובעיות נוירולוגיות. לכל אורך הקורס נפגוש חוקרים מובילים בתחום, ונלמד להכיר שיטות מחקר שונות.

מומלץ להכיר מושגים בסיסיים בביולוגיה לפני התחלת הלמידה בקורס.

  • מוסד ראשי
    מוסד ראשי:
  • בשיתוף
    בשיתוף:
    משרד החינוך
  • מחיר
    מחיר:
    חינם
  • קצב למידה
    קצב למידה:
    עצמי
  • אורך הקורס
    אורך הקורס:
    4 שעות בשבוע | 8 שבועות
  • שפת הקורס
    שפת הקורס:
    עברית
  • שפת הכתוביות
    שפת הכתוביות:
    עברית
    ערבית
  • תעודה
    תעודה:
    אין תעודה
  • קרדיט אקדמי
    קרדיט אקדמי:
    ללא קרדיט אקדמי
  • חלק מתוכניות הלימוד
    חלק מתוכניות הלימוד:
  • ידע קודם
    ידע קודם:
    ללא ידע קודם
בואו נספר לחבר'ה
לינקדאין
פייסבוק

צוות הקורס

פרופ’ יוסי יובל

מרצה
אוניברסיטת תל אביב

פרופ’ יוסי יובל הוא מרצה וחוקר בפקולטה למדעי החיים ע”ש ג’ורג’ ס.וייז. ראש המעבדה לתפיסה חושית וקוגניציה בביה”ס לזואולוגיה וחוקר בביה”ס סגול למדעי המוח.

בוגר תואר ראשון בביולוגיה ובפיזיקה ותואר שני במחלקה לנוירו-ביוכימיה בפקולטה למדעי החיים באוניברסיטת תל-אביב, ובוגר דוקטורט באוניברסיטת טובינגן, גרמניה. את הפוסט דוקטורט סיים במחלקה לפיזיקה באוניברסיטת שיקגו ולאחר מכן גויס לאוניברסיטת תל-אביב. במחקריו הוא משלב בין מחקר אקולוגי החוקר את החיה בסביבתה הטבעית לבין תחום מדעי המוח.

פרופ’ יוסי יובל חוקר התנהגות  – בשדה, במעבדה ובתוך המוח עצמו. כדי לעשות זאת הוא משתמש בעטלף כחיית מודל. כדי לעשות זאת, המעבדה שלו פתחה  את אחד ממכשירי הג’י-פי-אס הקטנים ביותר בעולם מכשירים שמוצמדים לעטלפים וכוללים גם מיקרופון להקלטת אותות על קוליים וחיישנים נוספים.

פרופ’ יניב אסף

מרצה
אוניברסיטת תל אביב

פרופ’ יניב אסף הוא חוקר בכיר בביה”ס לנוירוביולוגיה, ביוכימיה וביופיסיקה בפקולטה למדעי החיים של אוניברסיטת תל אביב ובבית הספר ע”ש סגול למדעי המוח.

בעל תארי ראשון, שני ושלישי בכימיה, השתלמות פוסט-דוק ביצע בnational institutes of health בארה”ב בתחום הביופיסיקה והביומימטיקה ומידול מערכות ביולוגיות. פרופ’ אסף זכה בפרס שירצ’קי לחידושים במדעי המוח לשנת 2009, ובפרס הרקטור למרצה המצטיין של אוניברסיטת תל אביב לשנת 2008, וקיבל מענקים מהקרן הישראלית למדע ומהקונסוליה הבריטית. בנוסף, מרכז פרופ’ אסף קבוצת מחקר של האיחוד האירופי, הכוללת 12 קבוצות מבריטניה, גרמניה, איטליה, צרפת, דנמרק ושוויץ. מטרת המענק הייתה לייצר אטלס של קשרי העצבים במוח האדם בשלבים שונים של החיים.

פרופ’ אסף חוקר תהליכי למידה במוח וגמישות מוחית בעזרת שיטות הדמיה מיקרו-מבניות ואפיון הקישוריות המוחית.

רוני קרופניק

עוזרת הוראה
אוניברסיטת תל אביב

דוקטורנטית למדעי המוח