اختار اللغة
اختار اللغة
تسجيل الدخول \ اشتراك
تسجيل الدخول \ اشتراك
كتالوج
كتالوج
اتصل بنا
اتصل بنا

מיינדפולנס ובודהיזם: פרקטיקה ותיאוריה אז והיום

מהמדע שמאחורי הרגשות ועד לפיתוח חוסן רגשי וחברתי. נרכוש כלים להתמודדות עם לחץ וחרדה ונבין את הקשר שבין המקורות הבודהיסטים למיינדפולנס המודרני
icon-degrees
دوره
icon-price
مجانا
long course
3 ساعات

بقية الروح

ماذا سوف نتعلم؟

  • המדע של הרגשות
  • איך להתמודד עם רגשות?
  • משמעותה של החמלה
  • חמלה עצמית וקבלת חמלה
  • ביטויים גופניים ומוחיים של לחץ
  • השפעות ארוכות טווח של מיינדפולנס על לחץ
  • מבוא מקוצר למדעי המוח
  • ביטויים מוחיים של תרגול מיינדפולנס
  • מיינדפולנס וגמישות מוחית (neuroplasticity)
  • תרגול מיינדפולנס
  • מקורות הבודהיזם
  • הקשיים בהגדרת הבודהיזם
  • הרקע ההיסטורי והרעיוני שבו צמח הבודהיזם בהודו
  • סיפור חיי הבודהה
  • עיקרי התורה הבודהיסטית

وصف

בשיעור הראשון נלמד על מיינדפולנס, רגשות וחמלה:מהם הפירות של העבודה המודעת של המיינדפולנס הנעשית ביחס לרגשות שלנו?
את השיעור נפתח במה שלמדע יש לומר לנו לגבי רגשות, מהם בעצם ומאין הם מגיעים. משם נפנה לשיטות תרגול המיינדפולנס, ונראה כיצד התבוננות מודעת ברגשות יכולה להביא לפיתוח חוסן נפשי ורגשי.נראה גם כיצד הרעיון הבודהיסטי החשוב, החמלה, עשויה להתפתח בנו דרך שער זה. וכמובן – נתרגל.

בשיעור השני נלמד על מיינדפולנס ועמידות: חרדה, לחץ והשפעות מוחיות. המדע האמפירי יודע כיום למדוד ולתאר את “הגברת הרווחה וצמצום הסבל”, ואנו נתמקד באחד המופעים הנפוצים ביותר של סבל בימינו בעולם המערבי – הלחץ. תרגול מיינדפולנס לא יכול בהכרח לשנות את הנסיבות החיצוניות, אבל הוא כן מסוגל לשנות ולעצב מחדש את מערכת הקשרים שבין גרעיני המוח (!) על פי הדרך שבה אנו מפרשים את המציאות.

בשיעור השלישי נעסוק בבודהיזם בהקשר ההיסטורי של מקורות המיינדפולנס – הלוא הוא הבודהיזם ההודי. השיעור ייפתח בהתייחסות לאתגר הגדול שבהגדרת ובהבנת הבודהיזם, כאשר אנו מגיעים אליו עם תבניות המחשבה של תרבות המערב. נתייחס לדרכי הבנה שגויות או חלקיות של הבודהיזם, כדי לרכוש לעצמנו עמדה זהירה וביקורתית. מתוך המודעות לכך, נתוודע אל ההקשר ההיסטורי והרעיוני שבו הופיע הבודהה ושאל מולו ניסח את תורתו, משום שהבנת ההקשרים הללו משמעותית מאוד להבנת הופעת הבודהיזם והבשורה הבודהיסטית.

השיעור שאחריו יעסוק בתפיסת העולם הבודהיסטית, דרך סיפור חייו הייחודי של הבודהה, ודרך עיקרי תורתו המגולמים בדרשה הראשונה שנשא – “הדרשה על הנעת גלגל הדהרמה”, שבה הוא חושף בפני תלמידיו מהי הבעיה האנושית הקיומית, מה הסיבה לה, מהו הפתרון עבורה וכיצד יש להשיגו. אמיתות אלו הן לב ליבה הבשורה הבודהיסטית.

  • المؤسسة الرئيسية
    المؤسسة الرئيسية:
  • بالتعاون
    بالتعاون:
  • سعر
    سعر:
    مجانا
  • معدل التعليم
    معدل التعليم:
    עצמי
  • طول الدورة
    طول الدورة:
    3 ساعات
  • لغة الدورة
    لغة الدورة:
    עברית
  • لغة الترجمة
    لغة الترجمة:
    עברית
  • شهاده
    شهاده:
    אין תעודה
  • الائتمان الدراسي
    الائتمان الدراسي:
    ללא קרדיט אקדמי
  • جزء من البرامج الدراسية
    جزء من البرامج الدراسية:
  • معرفة سابقة
    معرفة سابقة:
    دون معرفة مسبقة
دعونا نشارك هذا
לינקדאין
פייסבוק

طاقم الدورة

ד”ר ריקרדו טרש

מרצה שותף
جامعة تل ابيب

חבר סגל בבית הספר לחינוך ובית הספר למדעי המוח באוניברסיטת תל אביב. לאחר תרגול של מדיטציה ויוגה יותר מ -30 שנה, החל ד”ר טרש לשלב בין הוראת קשיבות ומחקר אודות השפעותיה. תחומי המחקר שלו כוללים השפעות נוירולוגיות ופסיכולוגיות של אימון בקשיבות בקרב מבוגרים וילדים.
הוא פיתח תכנית קשיבות לילדים, ואף חקר את השפעות התרגול על מבוגרים עם לקויות קשב ו/או למידה. הוא חלק מהצוות שיישם בישראל את תכנית ההזמנה לנתינה (Call to Care) שפותחה על ידי ה-Mind and Life Institute

ד”ר רועי צהר

מרצה
جامعة تل ابيب

סגל אקדמי בכיר בלימודי מזרח אסיה, אוניברסיטת תל אביב.

חוקר את ההיסטוריה של הפילוסופיה עם דגש על המסורות הברהמניות והבודהיסטיות של החשיבה ההודית.