שינוי שפה
שינוי שפה
התחברות \ הרשמה
התחברות \ הרשמה
קטלוג
קטלוג
צור קשר
צור קשר

תכנון לימודים, הוראה והערכה

תכנון לימודים, הוראה והערכה בעידן של התפוצצות מידע הינו מלאכה מורכבת. קורס מבואי זה מציג נושאי ליבה מרכזיים הנוגעים לתכנון לימודים והערכה החל בגיל הגן ועד למסגרות הכשרה מקצועית ולימודים גבוהים.
icon-degrees
קורס
icon-price
חינם
long course
3 שעות בשבוע | 8 שבועות
video play

מה נלמד?

  • על ה"מה" ועל ה"איך" בתכנון לימודים
  • האתגרים בתכנון לימודים לאוכלוסיות לומדים רבגוניות
  • מטרות-על, מטרות בתכניות לימודים ומטרות התנהגותיות
  • תיאוריות הוראה-למידה 5. טכנולוגיות למידה מפרספקטיבה היסטורית, הטמעת טכנולוגיות במערכות חינוך ולמידה
  • הערכה בחינוך: מושאיה, סוגיה ומורכבותה, כלי הערכה מסורתיים וחלופיים.

תיאור ארוך

חינוך ולמידה הם חלק בלתי נפרד מהציוויליזציה האנושית. כל חברה, מאז ימי קדם, שואפת לחנך את הדור הצעיר לאור הערכים הנתפסים כחשובים וכחיוניים לשימורה של החברה, ורואה זאת כמחויבות הכרחית להקנות לדור הצעיר את הידע, המיומנויות והכישורים הנחוצים לתפקוד באופן מיטבי בעולם המבוגרים.

בעולם המודרני נעשו התהליכים של תכנון לימודים, הוראה והערכה מורכבים ביותר. בין שתכניות לימודים מפותחות במרכזים מקצועיים עתירי משאבים, ובין שהן מפותחות בבתי ספר או על-ידי המורים, משתנים רבים מעצבים את הנחות היסוד בבסיס המטרות, קביעת התכנים, דרכי ההוראה ואופני ההערכה של כל תכנית ותכנית.
בקורס זה נעסוק במורכבות העצומה של תכנון ופיתוח תכניות לימודים. נציג את הרקע לצמיחת התיאוריה של תכנון לימודים והשפעת התפתחות המחקר בתחומי הפסיכולוגיה, הסוציולוגיה והחינוך על תחום זה. נדון בהשלכות של התפוצצות הידע על תכנון הלימודים ונבחן גישות שונות המקובלות להתמודדות עם אוכלוסיות לומדים הטרוגנית, שהינה אחד האתגרים הקשים ביותר בפניהם ניצבות מערכות חינוך. נציג טכנולוגיות למידה מפרספקטיבה היסטורית ונתוודע לסוגיות ולאתגרים המרכזיים הכרוכים בשילוב יעיל של טכנולוגיות במערכות חינוך והטמעתן. נציג את האתגרים והמורכבות בתהליכי הערכה בחינוך, ונדון באופני ההערכה המקובלים, מושאי ההערכה, ובכלי ההערכה מסורתיים וחלופיים של לומדים.
הקורס בנוי מהרצאות וידאו שמועברות בעברית, קישורים לספר הקורס ולתכנים נוספים, דיונים, ושאלות ומשימות אינטראקטיביות.
הקורס מיועד לפרחי הוראה במכללות למורים ובבתי ספר לחינוך, כמו גם למתכשרים להוראה במסגרות של הסבת אקדמאיים. הקורס עשוי לעניין גם מורים בפועל, מנהלי בתי ספר והורים.
הקורס הוא מבואי בסיסי, ואינו מצריך ידע קודם.

  • מוסד ראשי
    מוסד ראשי:
  • בשיתוף
    בשיתוף:
    מכללת סמינר הקיבוצים
  • מחיר
    מחיר:
    חינם
  • קצב למידה
    קצב למידה:
    עצמי
  • אורך הקורס
    אורך הקורס:
    3 שעות בשבוע | 8 שבועות
  • שפת הקורס
    שפת הקורס:
    עברית
  • שפת הכתוביות
    שפת הכתוביות:
    אנגלית
    עברית
    ערבית
  • תעודה
    תעודה:
    אין תעודה
  • קרדיט אקדמי
    קרדיט אקדמי:
    ללא קרדיט אקדמי
  • חלק מתוכניות הלימוד
    חלק מתוכניות הלימוד:
  • ידע קודם
    ידע קודם:
    ללא ידע קודם
בואו נספר לחבר'ה
לינקדאין
פייסבוק

צוות הקורס

פרופ’ שרה גורי-רוזנבליט

מרצה
האוניברסיטה הפתוחה

פרופ’ גורי-רוזנבליט היא המשנה לנשיא לעניינים אקדמיים באוניברסיטה הפתוחה. כיהנה בעבר כראש המחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה וכדיקן פיתוח וטכנולוגיות למידה. תחומי התמחותה בעשרים השנים האחרונות הם: מחקר השוואתי של מערכות חינוך גבוה, טכנולוגיות דיגיטליות, הוראה מרחוק, תכנון לימודים ומערכות למידה. היא פרסמה ספרים ועשרות פרסומים בתחומי התמחותה. כמו כן, פיתחה קורסים רבים בחינוך באוניברסיטה הפתוחה, וביניהם הקורס “תכנון לימודים, הוראה והערכה”. בעשורים האחרונים הייתה חברה בגופים בינלאומיים רבים: הוועדה המדעית של אירופה וצפון אמריקה בפורום של יונסקו לחינוך גבוה, מחקר וידע; בתכנית הדגל של פולברייט – New Century Scholars; בוועדות הערכה של ה– European Science Foundation (ESF), קרן רוקפלר וקרן פולברייט למענקי פוסט-דוקטוראנטים ועוד. כמו כן, הוזמנה לשאת עשרות הרצאות ראשיות בתחומי התמחותה בכנסים בינלאומיים ברחבי העולם, כמו גם בכנסים בינלאומיים בישראל. פירוט על פרסומיה והרצאותיה ניתן למצוא ב: http://www.openu.ac.il/Personal_sites/sara-guri-rosenblit.html

פרופ’ יורם עשת

מרצה
האוניברסיטה הפתוחה

יורם עשת הוא פרופסור מן המניין במחלקה לחינוך ופסיכולוגיה וראש התוכנית לתואר שני בטכנולוגיות ומערכות למידה באוניברסיטה הפתוחה. הוא דוקטור לגיאולוגיה מאוניברסיטת ניו יורק והיה חוקר בכיר במכון הגיאולוגי במשך שנים רבות. במשך עשור עבד כמדען בחברת מחשבים שעסקה בפיתוח סביבות למידה עתירות טכנולוגיה ועמד בראש המגמה לעיצוב הוראה במכללה האקדמית תל חי. יורם הוא המייסד ועמד בראשם של מרכז צ’ייס לחקר טכנולוגיות למידה והמרכז לחקר חדשנות בטכנולוגיות למידה באו”פ. מחקריו עוסקים במגוון רחב של היבטים הקשורים ללמידה בסביבות עתירות-טכנולוגיה: קריאה דיגיטלית, אוריינות דיגיטלית, משחקים דיגיטליים, ידידות דיגיטלית, אינטראקציות אדם-מכונה והטמעת טכנולוגיות במערכות חינוך.

ד”ר דובי וייס

מרצה
האוניברסיטה הפתוחה

ראש תחום פדגוגיה דיגיטלית במכללת סמינר הקיבוצים. המייסד הפדגוגי של סביבת הלמידה הדיגיטלית “עת-הדעת”. מומחה לפדגוגיה דיגיטלית ולחדשנות בהוראה ולמידה. חוקר את תחום הספרים הדיגיטליים ומערכות ניהול ההוראה והלמידה המתקדמות. בעל ניסיון של למעלה מ-20 שנים בפיתוח סביבות למידה והדרכה משולבות מחשב. בוגר מחזור י”א של בית ספר “מנדל” למנהיגות חינוכית. נבחר ע”י עיתון “הארץ” לאחד מ-50 האנשים המשפיעים על החינוך בישראל בשנת 2010 וזכה בציון לשבח בתחרות ראש הממשלה ליזמות וחדשנות (2012) על פועלו החלוצי בתחום הטכנולוגיה החינוכית.

ד”ר מיכל לוי-קרן

האוניברסיטה הפתוחה

ד”ר מיכל לוי-קרן היא ראש התכנית לתואר שני בהערכה בחינוך במכללת סמינר הקיבוצים. היא בעלת תואר שני (בהצטיינות יתרה) במגמה לשיטות מחקר, מדידה והערכה באוניברסיטת תל אביב, ותואר שלישי במדידה חינוכית באוניברסיטת תל-אביב. חוקרת ומרצה משנת 1991 בתחומי המתודולוגיה המחקרית בבית הספר לחינוך באוניברסיטת תל-אביב ובתכניות התואר השני בסמינר הקיבוצים. קיבלה תעודות הצטיינות בהוראה מטעם ראש בית-הספר לחינוך באוניברסיטת תל-אביב (2006) ומטעם רקטור האוניברסיטה (2007, 2012). בעבודתה באוניברסיטה ריכזה במשך שנים רבות מחקרים העוסקים בהערכת פרויקטים חינוכיים ותכניות לימודים, ובהערכת הישגיהם הלימודיים של תלמידים עולים. כמו כן שימשה בין השנים 2013-2010 כמדריכה מחוזית בתחום המדידה וההערכה במשרד החינוך. ב-2016 עמדה בראש וועדת היגוי לפיתוח תכנית לימודי תעודה להכשרת מעריכי תכניות ופרויקטים מטעם המרכז לפיתוח מקצועי והשתלמויות במכללת סמינר הקיבוצים.

ד”ר אירית לוי-פלדמן

מרצה
האוניברסיטה הפתוחה

דיקנית הפקולטה לחינוך במכללת סמינר הקיבוצים. לפני תפקיד זה שימשה כראש הרשות למחקר במכללה.
תחום ההתמחות העיקרי שלה הוא הערכה בחינוך, בכלל זה הערכת תכניות, הערכת צוותי הוראה, הערכת תלמידים ועוד. מחקריה הבולטים עוסקים בדמות המורה הראוי, הכשרתו ודרכי הערכתו. כמו גם בהערכת תכניות ופרויקטים חינוכיים.