מי אנחנו?

האוניברסיטה הפתוחה בישראל נוסדה בשנת 1974 והלימודים החלו בה בסתיו 1976. ייעודה המרכזי של האוניברסיטה הוא הנגשת לימודים אקדמיים לאוכלוסיות רחבות ככל האפשר במרכז ובפריפריה, באמצעות קבלה פתוחה (ללא דרישת הוכחה מקדימה של יכולות והישגים) וגמישות מרבית של תכנון וארגון הלימודים תוך כדי שמירה על רמתם הגבוהה.

כיום לומדים באוניברסיטה הפתוחה יותר מ-47,000 סטודנטים במגוון תוכניות לתואר ראשון ולתואר שני במדעי הרוח והחברה, במדעי הטבע והחיים ובמדעים מדויקים.

בידולה של האוניברסיטה הפתוחה בא לביטוי במגוון שיטות למידה - הנחיה פנים אל פנים בקבוצות קטנות ב-60 מרכזי לימוד ברחבי הארץ, לימוד באמצעים אינטראקטיביים מקוונים ולימוד עצמי - המאפשרות לסטודנטים גמישות מרבית של מקום הלימודים, מועד הלימודים והקצב שלהם. גישתה הייחודית של האוניברסיטה הפתוחה משלבת חתירה לאיכות אקדמית גבוהה ולמצוינות מדעית עם גמישות ארגונית, חדשנות בשיטות ההוראה ופתיחוּת מְרַבּית כלפי כל המבקשים ללמוד במסגרתה.

לאורך כל תקופת הלימודים עומדים לרשות הסטודנטים מערך הייעוץ וההדרכה ללימודים אקדמיים וסיוע לסטודנטים עם לקויות למידה או עם צרכים מיוחדים, סדנאות והדרכות אישיות לשיפור כישורי הלמידה ומערך סיוע כלכלי באמצעות מלגות.

האוניברסיטה הפתוחה מושתתת על שני אדנים: הקניית השכלה אוניברסיטאית מוקפדת ללומדים בה וקידום המצוינות המחקרית של חברי וחברות הסגל האקדמי שלה.

בליבת העשייה האקדמית באוניברסיטה הפתוחה נמצא תהליך פיתוח הקורסים. מרבית הקורסים מבוססים על ספרים ועל חומרי למידה טקסטואליים, מודפסים ודיגיטליים. ספרי הלימוד של האו"פ משמשים תשתית לקורסים הנלמדים במרבית המוסדות להשכלה גבוהה בארץ. לצד החומרים המודפסים, גדל משנה לשנה היקפם של חומרי הלימוד המוצעים בפורמטים נוספים: קורסים מצולמים בווידאו, תוכנות ומשאבים אינטראקטיביים. החומרים כולם, טקסטואליים כוויזואליים, מוצאים את מקומם באתרי הקורסים המתחדשים ומשנים את פניהם, והם מוגשים לסטודנטים במגוון שיטות המאפשרות להם לימוד עצמי מעניין ואפקטיבי, כולל התאמה מיטבית למכשירי מובייל ועמידה בתקנות הנגישות הדיגיטלית.

האוניברסיטה הפתוחה היא אחד הגופים המובילים בארץ לפיתוח קורסים מקוונים (MOOC) המועלים לפלטפורמה הלאומית קמפוס ולפלטפורמה הבינלאומית Open-EdX, המאפשרות הנגשת השכלה אקדמית לציבור הרחב. פיתוח הקורסים מקצה לקצה מתבצע באמצעות אקדמיה מקוונת בע"מ, חברת בת של האוניברסיטה הפתוחה, בשיתוף מרכז שה"ם, המתמחה בפיתוח ובהטמעה של פתרונות פדגוגיים ומשאבי לימוד מקוונים.

קורסים

2

מרצה

2

המרצים של האוניברסיטה הפתוחה
ד"ר נעמה בן-שחר

מרצה

ד"ר נעמה בן-שחר
מרצה | האוניברסיטה הפתוחה

נעמה בן שחר סיימה את הדוקטורט באוניברסיטה העברית בירושלים. במהלך לימודי הפוסט דוקטורט שלה היא זכתה בפרס א"א אורבך לתלמידים מצטיינים, קיבלה את מלגת גורן גולדשטיין באוניברסיטת בן גוריון. כיום במסגרת תמיכת הקרן הלאומית למדע, היא ממשיכה את מחקרה על פירושי עשר ספירות בכתבי יד באוניברסיטה הפתוחה בהנחייתו של פרופ' צחי וייס. מחקרה מתמקד בתורת הסוד היהודית בכלל ובחסידות אשכנז על חוגיה השונים בפרט.
ספרה פירוש ספר יצירה המיוחס לסעדיה גאון: מהדורה ביקורתית ופרקי מבוא יצא בלוס אנג'לס בהוצאת כרוב בשנת 2015.

קצת עלי

פרופ' צחי וייס

מרצה

פרופ' צחי וייס
מרצה | האוניברסיטה הפתוחה

פרופ' צחי וייס הוא חבר סגל אקדמי בכיר במחלקה לספרות, ללשון ולאמנויות באוניברסיטה הפתוחה. הוא למד לתואר ראשון ושני באוניברסיטה העברית בירושלים ושם גם סיים את לימודי הדוקטורט שלו. את מחקר הפוסט דוקטורט ערך באוניברסיטת שיקגו כעמית רוטשילד. הוא מתמחה בחקר הספרות העברית והמיסטיקה היהודית וקשרי הגומלין ביניהן. עד היום הוא פרסם ארבעה ספרים: מות השכינה ביצירת ש"י עגנון (בר-אילן 2009), אותיות שנבראו בהן שמים וארץ (מוסד ביאליק 2014), קיצוץ בנטיעות: עבודת השכינה בעולמה של ספרות הקבלה המוקדמת (מאגנס 2015) ו- Sefer Yetsirah and Its Contexts (Penn Press, 2018)

קצת עלי